9 mei 2013

Februari 2013 - Pantoffelsokken

Met Sinterklaas kreeg ik van Sinterklaas (*kuch* mijn moeder) een paar gebreide sloffen. Ze zagen er niet al te moeilijk te maken uit, en wel lekker warm. Dat wilde ik dus ook wel eens proberen. In de kerstvakantie heeft ze me het patroon geschetst. Ik ben daarna vol goede moed aan de slag gegaan.


Ik wilde een paar breien voor mijn vriendin Janine, die is in maart jarig. Dat moest lukken. Bij de Zeeman haalde ik een paar bollen paarse en roze breigarens (met glitter!) en pakte het schetsje er bij. Dat leek in niets op onderstaande beschrijving, het waren echt alleen een paar lijntjes, en zoek het daarna zelf maar uit...


patroon
Ik brei vrij stijf en heb gebreid met pen 7. Het etiket van het garen gaf pen 8 aan, met een enkele draad werd dat een nogal open geheel. dat is wel leuk voor een sjaaltje ofzo, maar voor een warme pantoffel niet geschikt! Ik heb dus ook gewerkt met een dubbele draad.


Mijn proeflapje heb ik meteen als eerste blok gebruikt, 13 steken op 26 naalden, alleen maar recht gebreid. Dan krijg je een lapje van ongeveer 9x9 cm. Volgens mijn patroon, dat ik heb aangepast aan de pantoffels voor mijn vriendin zijn de paarse en roze blokjes ca. 9x9 cm, het middenstuk is naar verhouding dus ca. 18x18 cm (ok, met nog een klein blokje 9x9 cm er bij). Ik ben begonnen bij het paarse blokje aan de linkerkant.

de lap is af

Wanneer je lap er ongeveer uitziet als het hierboven getekende patroon (of de lap hiernaast) maas je 1A aan 1B, 2A aan 2B etc. De roze flappen vouw je met de punten op elkaar en zet je ook zo vast. In het paarse blokje zie je nog een rondje en een driehoekje. Deze staan op nog wat andere punten in de beschrijving ook. De rondjes moeten op elkaar en de driehoekjes ook. 


het resultaat
Ik heb de roze blokken niet aan het gemengd-gekleurde deel vast gebreid, dit omdat het een andere kleur betreft. Wanneer je alles in één kleur maakt hoef je hier geen split te maken, kan alles aan elkaar en kun je in één keer door breien.

Als alles aan elkaar gezet is ziet het er dus zo uit als op deze laatste foto!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten