10 mei 2013

April 2013 - Slabbers

...en dan komt dat dag dat je dochter niet meer met haar hoofdje door de slabbers-uit-een-stuk past. Jammer, want die waren lekker lang. En dochterlief heeft er een handje van om op het onderste deel van haar buik te knoeien. Dus de standaard slabbers met een klittenbandsluiting achter in de nek zijn eigenlijk te kort.

Eerst maar een wat onderzoek gedaan naar wat er in de winkel te koop is aan slabbers: standaard de korte versie, of te koop voor meer geld dan ik er aan uit wil geven.

een slabje 
Het duurde dan ook niet heel erg lang voor ik besloot dat ik ze dan ook wel zelf kan maken. Immers, hoe ingewikkeld is een slabje nou helemaal?! Dus bij de Zeeman een handdoek gekocht (50 x 100 cm) deze in 6 stukken geknipt (25 x 33 cm ongeveer), daar de hoekjes van afgerond en een halsje uitgeknipt. Toen had ik een hoop roze pluis in de kamer liggen, maar gelukkig heeft men ooit de stofzuiger uitgevonden.

Ik heb niet per se roze gekozen omdat ik een dochter heb, maar omdat als je eens pasta eet met een tomatensaus, dat op een roze, oranje of rood gekleurd slab niet zo heel erg op valt. Stukken minder dan op geel, groen of blauw. Maar het is maar net wat je mooi vind en hoeveel extra zorg je wilt besteden aan 'vlekverwijderen' bij het doen van de was.

verschillende bandjes
Toen heb ik eens in mijn naaidoos gekeken wat ik nog had aan bandjes en bedacht toen (met een beetje hulp van MADE) dat ik ook zelf band/omslag kan maken. Dus ook maar eens in de lappenmand gesnuffeld naar wat restjes. Ik had nog een strookje van de stoffen waar ik ook een lakentje, geurzakjes en een jurkje van heb gemaakt. En nog een nieuwe lap gebruikt, want die paste wel bij het thema 'eten' een die bedrukt is met thee en cakejes.

En dan komt het leuke werkje dat heet 'alle bandjes vast spelden en vastnaaien'. Ik had er een extra set naalden voor nodig, maar dan kun je daarna ook (bijna) in een keer door met vastnaaien. Ik zeg bijna, want de band rond de hals, tevens de linten om te knopen moest bij alle slabbers daarná nog eens gespeld en genaaid. 

komt goed vast te zitten!
en wéér spelden...
Om het nog leuker te maken (en om bij de slabbers met een duidelijke voor- en achterkant de mooiste kant aan te duiden) heb ik ook nog een paar applicaties er op gemaakt van de restjes stof. Dus weer spelden en naaien. 

Maar het resultaat mag er zijn, ik ben er in ieder geval blij mee omdat mevrouw knoeipot er nu weer even tegen kan.

tadaaa!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten