10 juli 2014

Juli 2014 - Babypakje


Omdat de baby nog even op zich laat wachten (deze is in ieder geval niet te vroeg) had ik nog wat tijd 'over' om dit babypakje (af) te gaan maken. In februari was het patroon al overgetrokken op de stof en had ik de patroondelen uitgeknipt, maar eerder was ik er nog niet aan toe gekomen de stukken aan elkaar te zetten. Zoals je hebt kunnen lezen moest ik eerst andere babyzooi maken...

Het patroon komt uit de Knippie, nummer 5 van 2012.

Ik ben van het patroon afgeweken en heb lekker geen elleboogstukken op de mouwen gemaakt. De mouwen horen volgens het patroon ook lang te zijn, maar omdat het verder een luchtig stofje is en de mussen op het moment zo'n beetje dood van het dak vallen van de hitte, heb ik besloten de mouwen kort te knippen en met valse lummels af te werken.


Het meeste werk zat in het verstevigen van de randen waar de drukknopen zitten en het aanpassen van de mouwen.

Eerst heb ik de kontzakken genaaid en op de achterzijde van het pakje vastgezet. Toen de schouder en zijnaden en de stukken die voor versteviging moeten zorgen, Deze heb ik vervolgens met strijkvliseline vastgezet voor nog meer stevigheid.



En toen heb ik dus de mouwen korter afgeknipt. Die had ik namelijk eerder al volgens het patroon geknipt en de naad vastgenaaid. De mouwen zijn met een valse omslag vastgezet.

Omdat ik genoeg (restjes) stof had en het pakje nog wel wat verfraaiing kon gebruiken heb ik er lummels op gezet. Dat was nog wel een lastig klusje want de mouw was al rond en er was weinig werkruimte
Maar na wat gepriegel zat de boel toch vast en mocht ik aan het allerleukste gedeelte beginnen: de drukknopen.

De pret met drukknopen is dat je ontzettend hard op dat klemmetje moet hameren wil het zaakje een beetje vast komen te zitten en je ook nog eens beide helften van de knop goed op elkaar moet zien te krijgen. Anders knoop je scheef en dat staat zo slordig...

Tip: gebruik een dikke handdoek onder je werkstuk om deuken in je (werk)tafel te voorkomen. Voor dit pakje heb ik negen drukknopen gebruikt, dat komt dus neer op zo'n achttien keer de tafel bijna in tweeën meppen. 

Maar het resultaat mag er wezen. Nu nog hopen dat kindlief er straks in past. Maat 56. Als ie niet nog veel langer blijft zitten komt dat vast goed.













Geen opmerkingen:

Een reactie posten