27 mei 2014

Januari 2014 - Ledikantlakentje

Nog maar net bekomen van het idee dat nummer twee in mijn buik groeit, wilde ik graag weer een lakentje maken voor het ledikant. Zoiets had ik bij de aanloop naar de eerste ook al eens gedaan.Dat was vooral een stuk stof een beetje omzomen en klaar was ik. Deze keer wilde ik iets interessants.


Ik besloot een lakentje te maken, met sierband en applicatie. Op de markt zag ik een gaaf stofje met piraten er op en besloot dat dat voor zowel een jongetje als een meisje heel geschikt kon zijn.  Het paste trouwens ook best goed bij die enorme lap gele badstof die ik had gescoord voor het aankleedkussen en de matrashoes…


Over het algemeen hebben lakentjes voor een ledikant een afmeting van 100x150 cm, bij een matrasmaat van 60x120 cm. Mijn sierband is ca. 20 cm hoog geworden. Om bij het thema te blijven wilde ik een schateiland applicatie maken.  Bootje, eilandje, palmbomen, schat… Uiteindelijk heb ik geen schatkist gemaakt want ik kreeg het niet voor elkaar wat betreft maat en perspectief. En het moet vooral leuk blijven, en zo’n schat zit toch verstopt onder het zand…

Ik heb een schets gemaakt als basis en ben van daaruit verder gaan puzzelen met de stoffen. Vervolgens heb ik strijkvlieseline op de te gebruiken stukken stoffen aangebracht en die toen naar wens in de juiste vormen uitgeknipt (eventueel na die er eerst op te hebben getekend). Vervolgend heb ik de stukjes stof op de op de sierband vast gestreken. 


Om het af te werken wilde ik met de naaimachine een randje er omheen stikken, maar mijn machine was niet zo kien op het (krappe) bochtenwerk. Dat heb ik dus maar weer uitgehaald en heb het toen met de hand vast gestikt. Dat was wel een heleboel werk (zeker omdat ik met die andere kleine stuiterbal in de buurt niet steeds met naald en draad wou zitten als ze ineens op schoot klimt)  maar het zal nu zeker niet meer aan de randjes los laten!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten