27 november 2014

September 2014 - Piratenpakjes deel 1


En dan is het weer bijna 19 september... 



Met nog geen week te gaan tot deze magische datum, liep ik ineens over van inspiratie en te weinig tijd. Ik moest en zou voor beide spruiten een outfit in elkaar draaien. Waaronder een Kapitein Haak-jas, een 'gewone' jas, twee broekjes, een hoed en schoenen. eerst had ik ook nog het idee om voor m'n dochter een bijpassende piratenjurk te maken (die dan ook als prinsessenjurk zou kunnen dienen), maar dat idee heb ik gezien de tijd maar laten varen.



Ja en kom dan maar eens aan een patroon... ha, niet dus. Alle jaspatronen die ik vinden kon waren niet van het juiste soort dus werd er zelf maar wat verzonnen. Van beide kinders heb ik voor de maat de jas die ze op dat moment aan hadden de omtrek overgetrokken, en dan 'op gevoel' wat aan versleuteld in het patroon. In mijn achterhoofd het idee, 'het hoeft niet perfect, als het 1 dag in elkaar blijft zitten is prima'.



JAS
Voor de buitenkant heb ik een rode meubelstof gebruikt, zou ik ooit iets van stoelkussens van maken... Daar is nog meer dan de helft van over dus misschien komen die kussens er ooit nog wel. Voor de voering heb ik een oud overhemd van manlief gebruikt.


Ruwweg heb ik het schema hiernaast gebruikt voor de grote jas. Ik heb de manchetten van het overhemd af geknipt. Die komen later weer aan de mouw, die van de voorpand delen van het (andere) overhemd is geknipt. De mouwen heb ik gebruikt voor de broek, vandaar. Het is een beetje passen en meten geworden, en ik was blij dat de grote jas niet nog groter hoefde, dan had ik te weinig stof voor de voering gehad.

Patroon op stof tekeken
Achterpanden van de jas
Passen en meten met de lengte







Mouw aan de schouder zetten
Eventjes bewaren

Buitenzijde, alle stukken aaneen
Voering, alle stukken aaneen
De foto's hierboven en -naast laten zien welke stappen er zijn. Het patroon overnemen op de stof(fen). Hiervoor heb ik dus een bestaande jas over-getrokken op de rode stof, dit uitgeknipt en overgenomen op de voeringstof. Daarna alle stukken aan elkaar gezet, bij de mouwen de manchetten nog aan de voering gezet. Toen beide delen klaar waren de voering in de jas gelegd, goede kanten naar elkaar. 

Binnen en buiten samen
De buitenranden genaaid (hals, voorzijden, ondrzijde) maar aan de achter onderzijde een stuk open gelaten voor het keren. De jas gekeerd (nu ook de mouwen door de buitenmouwen geduwd) en alle hoeken en bochten even goed trekken en duwen. Dan nogmaals de buitenrand naaien, een klein stukje van de rand af. De halsflappen heb ik met de knoop vastgezet, die kunnen dus niet meer omhoog. De andere vier knopen op de buik (op de foto met spelden gemarkeerd) zijn ook alleen voor de sier, ik had geen tijd meer om uit te vinden hoe je een knoopsgat naait. Komt nog wel eens. Ooit... 


Voor de sluiting van deze jas heb ik dus een sjerp gemaakt van het andere overhemd. 


BROEK
Maat nemen van de broek
Kruis uit de broek knippen
De broek was een leuk, snel klusje. Wederom al een kledingstuk waarvan ik weet dat het past gebruikt. het moest een soort kniebroekje worden, dus het einde van de broek (let op, nog met knoopjes!) net over de knie genomen en daarna het bovenste deel er af geknipt. Dat laatste stuk (schouderstuk overhemdsmouw) is gebruikt bij de hoed. Dan knip je een ruim halfrond uit de bovenzijde van je broekspijpen en naait die dan met de goede zijde op elkaar, aan elkaar. Aan de bovenzijde een tunnelkoordje genaaid (met een lange veter er door of zoiets), onderzijde een klein zoompje. Klaar.


HOED
Patroon voorzijde hoed
Patroon achterzijde hoed
Wederom een klein, snel klusje vergeleken met de jas. 

Neem de omtrek van het hoofd van je kind, deel door 2 en doe er ca. 20 cm bij op. Dat is de maat van de basis van de hoed. Teken dan een soort golf. Tadaa. Patroon klaar. hier afgebeeld trouwens 2x een half patroon. Ach, kniesoor... 

Patroondelen uitgeknipt
Close up van hoed
Ik heb de overgebleven stukken van de schouderstukken van het ene overhemd tegen een stuk spijkerstof gebruikt. goede kanten op elkaar, vastzetten, keren. Dit voor voor en achterzijde hoed. Dan nog ff aftekenen hoe groot het ook weer moest voor je kind zijn/haar koppie en de zijflappen aan elkaar zetten. dan nog een mooi doodskopje van vilt er (met de hand) op naaien en klaar!

EINDRESULTAAT
Het geheel 'aan de pop'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten