30 oktober 2013

Augustus 2013 - Dekbedovertrekken

Ergens eind juli besloot dochterlief te gaan vliegen door zich van het hekje om haar ledikant af te zetten. Dat mislukte en het resultaat was een grote buil op haar voorhoofd en een nieuw bedje uit de Zweedse Woonschuur. Dat bedje was wel een slagje groter dan het ledikant dus werd het ook tijd voor nieuw beddengoed  Zolang het nog zomers en warm was voldeed een lakentje, maar op een gegeven moment zou het toch ook tijd worden voor een dekbedje. En dus ook voor dekbedovertrekjes.

Wederom ben ik tijdens het vergelijkend warenonderzoek geschrokken van de prijzen. Ben ik nou echt zo goedkoop of heb ik een dure smaak? Betaalbaar was saai en leuk was duurder dan wat we zelf op het bed hebben liggen. Dus: couponnetjes scoren. Het dekbedje is 120 x 150, dus ik was op zoek naar een lap stof die twee keer groter is, liefst met nog wat extra om een kussensloop uit te maken.
Mijn nieuwe beste vriend

Bij Jan Sikkes heb ik alle stof gekocht. Het is echt schandalig jammer dat er bij mij in de buurt geen Jan Sikkes zit en omrijden via Leeuwarden of Groningen is niet altijd even handig (als je in de Randstad woont). Goed, dus 2x twee lappen van dezelfde stof en nog een metertje of 4 van een geweldige stof van de rol, maar niet duur. Voor 3 dekbedovertrekken was ik maar een klein beetje meer dan 40 euro kwijt en natuurlijk een avondje werk om het allemaal aan elkaar te jassen.

Eerst de lappen op maat geknipt, aan alle kanten 2 cm extra. Ik heb de lockmachine gebruikt om de boven- en zijnaden te naaien dus dat is ruim zat. Vervolgens een instopstrook onderaan vast gemaakt. Dan als er nog stof over was een kussensloop van 40x50 cm (x2 + 2cm aan extra naadruimte extra instop) gemaakt. 

Lapwerk

Bij de stof die ik van de rol gekocht heb was overal voldoende van. Die vind ik dan ook (stiekem) de mooiste. Dan had ik een stof waar wel genoeg van was, maar hier en daar wat krap aan het patroon zat dus waar ik het zo mooi mogelijk aan elkaar moest zetten om nog een kussensloop te kunnen maken. En de laatste lap was genoeg van voor een overtrek, maar helaas niet meer voor een kussensloop, dus van een andere stof een sloopje gemaakt en daar een lapje van de rest op vast gemaakt. 

Dat is in ieder geval het idee, ik zal heel eerlijk verklappen dat ik aan dat laatste nog niet ben toegekomen.


Moeders mooiste
Nog niet helemaal af
Zilveren medaille

Geen opmerkingen:

Een reactie posten